Friday, January 18, 2013

DIY Facial Mask At Home

 

Hi pembaca Qios Pulcher Photobucket

Miss Pudding Pie in the house! Ini kali pertama saya memperkenalkan diri. Photobucket Semoga pembaca sihat-sihat hendaknya.. So, let's talk about DIY Homemade Mask ataupun topeng muka buatan sendiri.

Saya sangat suka pakai mask. Macam spa treatment. Selalunya ramai yang mengendahkan topeng muka. Tahu tak mask sangat bagus untuk kulit muka?? Banyak kebaikannya macam sebagai pelembap, vitamin, membuang segala sel-sel kulit mati, menyahtoksin, mengurangkan jerawat dan yang lebih syiok, they are truly pampering! milkysmile So kalau pakai mask lepas tu goyang-goyang kaki depan tv ataupun tidur sekejap, Hmmmm Heaven!

Sebelum mulakan ala-ala home spa treament, pastikan mencuci muka dengan air suam-suam panas. Next, cleanse and then exfoliate sebelum apply mask.

Okay, di sini saya nak share beberapa resipi DIY topeng muka. Check it out yo!





1) Mayonis

Sapu rata mayonis kosong ke seluruh wajah anda dan biar selama 20 minit. Kemudian cuci dengan air suam. Anda akan rasa kulit wajah menjadi selembut kulit baby gituuu..


2) Buah Pic

Hancurkan sebiji atau dua biji pic (yang ranum atau dalam tin) dan satu sudu teh susu. Sapukan pada wajah dan biakan selama 20 minit kemudian cucu dengan air bersih.


3) Tomato




Bagi anda yang kulit berminyak, hancurkan buah tomato dan biarkannya pada wajah anda selama 15-20 minit. Cuci bersih wajah dengan air suam.


4) Pisang


Lenyek buah pisang. Campurkan dengan masu asli bagi menjadikannya lembut lagi. Sapukan ke wajah dan boleh juga pada rambut anda. Ramuan topeng ini merupakan antara topeng yang berkesan untuk menegangkan kulit wajah. Tasty and nice too!


5) Madu


Madu sangat berkesan dalam mosturizing dan juga antibacterial purpose khasnya acne-prone skin. Jadi, sapukan madu asli pada wajah dan leher anda. Biarkan ianya kering iaitu kira-kira 15 minit kemudian cuci dengan air suam.


6) Putih Telur



Usaha untuk menegangkan kulit juga boleh dilakukan dengan menyapukan putih telur yang telah dicampurkan dengan perahan limau nipis. Bukan sahaja memperoleh kulit yang bersih tapi juga mampu mengurangkan 'white-head'.

Mudah kan?


Bagi sesiapa yang malas nak beli ataupun keluarkan duit, go try it! Safe and save money Hehehe Ada banyak lagi bahan-bahan kat dapur yang boleh buat mask.

Oh ye, bagi yang kulit berminyak, ulang pemakaian mask 2-3 kali seminggu manakala normal skin once a week is fine. For deeper mask penetration, boleh gunakan facial steamer ataupun wap dari air panas selama beberapa minit.

Selamat mencuba! 




Jumpa lagi.. milkysmile


*QIOS doesn't owned any of the pictures above. 

No comments:

Post a Comment

Yums Yumm Yummmmmy!